[No translation for key: global] Nieuws
Nieuws · NVM Business

Winkelmarkt veert op, maar kloof tussen grote steden en kleinere winkelgebieden groeit

NVM Business presenteert vandaag de cijfers over de winkelmarkt in 2025. Hieruit blijkt dat de Nederlandse winkelmarkt veerkrachtig is, maar dat er nog wel grote verschillen zijn tussen grote winkelsteden en kleinere winkelgebieden.

19 November 2025

Kleine en middelgrote winkelruimten worden sneller opgenomen, winkeliers realiseren hogere omzetten en het beleggingsvolume in winkelvastgoed steeg op jaarbasis met 19%. Tegelijkertijd waren er veel faillissementen en is de leegstand in veel middelgrote steden hoog, ondanks winkeltransformaties naar woningen. Om de herontwikkeling van winkelgebieden te stimuleren, is volgens NVM Business een structurele aanpak nodig en zijn financiële prikkels en samenwerking cruciaal. Daarom doet de organisatie een oproep aan de politiek om de Impulsaanpak Winkelgebieden uit te breiden, zodat óók kwetsbare winkelgebieden de omslag kunnen maken naar toekomstbestendige locaties.

Foto NVM-update

Leegstand in grote steden laag, in tegenstelling tot middelgrote steden

In de eerste drie kwartalen van 2025 zijn iets minder winkels in gebruik genomen dan vorig jaar. De opname bedroeg 480.000 m², een daling van 5% op jaarbasis. Ook het aantal transacties (-3%) liep iets terug, vooral door een lagere opname van winkelpanden boven 2.000 m². In het middensegment - bij winkelruimten tussen 200 en 500 m² - nam de activiteit juist toe. Deze cijfers laten zien dat het herstel in de winkelmarkt zich niet overal manifesteert. In tegenstelling tot winkelketens in de grote steden, die na een faillissement snel nieuwe gebruikers vonden, staan panden in krimpgebieden of secundaire winkelstraten langdurig leeg. In de zes grote winkelsteden - de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) aangevuld met Groningen en Maastricht - verdween slechts 1,7% van de verkooppunten en is de leegstand laag. In middelgrote steden is de leegstand daarentegen hoog, doordat deze winkelgebieden minder aantrekkelijk zijn dan die in de grote steden.

Uitbreiding Impulsaanpak Winkelgebieden nodig voor heropleving kleine en middelgrote binnensteden

Om herontwikkeling in winkelgebieden te stimuleren, zijn volgens NVM Business meer financiële prikkels nodig en is samenwerking tussen overheden, ondernemers en vastgoedeigenaren doorslaggevend. “Nederlandse winkelstraten zijn een weerspiegeling van de staat van onze economie. Hoewel de winkelmarkt veerkrachtig is, zien we dat middelgrote en kleinere binnensteden het lastig hebben. Daarom pleiten wij voor de uitbreiding van de Impulsaanpak Winkelgebieden, die in de afgelopen jaren veel heeft betekend voor binnensteden die kampen met leegstand en veroudering. Het bestaande budget van 100 miljoen euro is toegezegd aan 41 gemeenten, en er is vooralsnog geen nieuw budget om andere winkelgebieden in Nederland toekomstbestendig te maken”, zegt Sven Bertens, bestuurslid van NVM Business. “Door de Impulsaanpak uit te breiden, kunnen we investeren in leefbare, compacte en aantrekkelijke centrumgebieden. Zo kunnen ook kleine en middelgrote steden hun binnenstad vernieuwen en transformeren tot aantrekkelijke en toekomstbestendige winkelgebieden.”

Beleggingsmarkt komt weer op gang

Ondanks de aanhoudende onzekerheid door geopolitieke spanningen en handelsbelemmeringen is het totale beleggingsvolume in winkelvastgoed in 2025 naar €867 miljoen gestegen, een groei van 19% op jaarbasis. Deze groei is volgens NVM Business vooral het gevolg van grote transacties van winkelvastgoedfondsen, die profiteren van de belangstelling voor grotere winkelcentra. “Het positieve sentiment in de winkelvastgoedmarkt laat zien dat beleggers weer klaarstaan om kansen te benutten. Dat heeft mede te maken met het herstel van bezoekersaantallen in binnensteden en de afvlakkende groei van de online retail”, volgens Sven Bertens. “Winkels bieden bovendien een relatief stabiel rendement, dat vaak hoger ligt dan bij andere soorten vastgoed. Voor beleggers die vertrouwen hebben in gebieden die zich ontwikkelen tot een mix van wonen, horeca en werken, liggen er mooie kansen om tegen gunstige prijzen winkelvastgoed aan te kopen.”