Steeds vaker opvallende verkoopprijzen in strijd om woning
In de huidige nog altijd krappe woningmarkt blijft de concurrentie tussen woningzoekenden groot. Om een huis te kopen is niet alleen een passend bod belangrijk, maar kan het ook helpen om een opvallende prijs te bieden zoals eindigend op een 7 of gekoppeld aan het huisnummer. En dat gebeurt steeds vaker: inmiddels bij 1 op de 6 transacties.
Bij verkoop van een woning bepaalt de eigenaar aan wie deze de woning gunt. Uiteraard blijft de hoogte van de bieding één van de belangrijkste zaken, in combinatie met voorwaarden als een financieringsvoorbehoud of een bouwkundige keuring. Het komt ook vaak voor dat potentiële kopers een persoonlijke brief toevoegen om op te vallen en verkopers te overtuigen voor hun te kiezen. Wat ook steeds vaker gebeurt om er uit te springen tussen alle andere kopers: een opvallende prijs bieden.
Denk aan een prijs die niet eindigt op een rond getal als een honderd- of duizendtal (bijvoorbeeld 495.000), maar die eindigt op een bijzonder getal (bijvoorbeeld 495.495). Opvallende transactieprijzen die het meest voorkomen eindigen op 555. Ook prijzen eindigend op 001, 999 (supermarkttactiek) en 777 (geluksgetal) komen regelmatig voor.
Attentiewaarde en gunfactor
Aankoopmakelaar Matthijs Bleij, directeur van Bleij Makelaardij in Badhoevedorp en al 35 jaar in het vak, geeft aan dat dit zeker werkt en noemt het zelfs zijn handelsmerk. “De woningmarkt is in Amsterdam en omgeving erg krap. Er moet vaak blind geboden worden. Het huisnummer verwerken in de prijs kan bij gelijke biedingen net een voordeel opleveren. Maar bovenal zorgt het voor attentiewaarde. Je maakt de aandacht voor het huis specifiek. Dat kan de gunfactor opleveren.” De eerste keer dat hij dit toepaste was zo’n 8 jaar geleden bij de aankoop van een woning in Landsmeer. “Men dacht dat mijn klanten fan van James Bond waren, omdat in de bieding ‘007’ verwerkt was. Maar het ging uiteraard om het huisnummer”.
Toename in opvallende verkoopprijzen
In de afgelopen jaren– met de toenemende concurrentie op de woningmarkt - zien we steeds vaker dit soort opvallende verkoopprijzen (1). In de periode vóór 2015 kwam dit maar weinig voor. Slechts bij 1% van alle woningverkopen in die periode is een opvallende verkoopprijs te zien. Daarna neemt dit aandeel gestaag toe. Vanaf 2020 gaat het gebruik van opvallende getallen pas echt hard. In 2021 was bij 1 op de 7 verkochte woningen sprake van een opvallende verkoopprijs. Dat aandeel nam in 2022 hard af, omdat de markt minder krap werd en de concurrentie tussen kopers minder hevig was. Maar sinds 2023 stijgt dit aandeel weer, naar 16% van alle verkochte woningen halverwege 2025. Hiermee zitten we inmiddels boven de piek van 2021.

Verkoopprijzen eindigend op het huisnummer
Een aparte categorie van een opvallende prijs zijn biedingen die eindigen op het huisnummer van de woning waarop geboden wordt. Op internet wordt aan kopers al enkele jaren geadviseerd (2) om op te vallen bij het bieden. Door bijvoorbeeld het bod op een woning met huisnummer 15 hierop te laten eindigen: € 400.015.
Deze tactiek kwam vóór 2015 nauwelijks voor, maar inmiddels zien we dit fenomeen bij duizenden verkochte woningen per jaar. Van alle woningen die verkocht worden met een opvallende verkoopprijs, is bij bijna de helft het huisnummer verwerkt in de uiteindelijke prijs.
Nog een bijzonderheid: In 2025 gebeurde dit het vaakst bij tussenwoningen, meer dan twee keer zo vaak als bij vrijstaande woningen. De markt is bij dit laatste type woning wat minder krap, de concurrentie tussen kopers en dus ook de noodzaak tot een opvallend bod minder groot. Bij appartementen zijn ook wat minder vaak huisnummers in de verkoopprijs verwerkt. Dat komt omdat appartementen vaker zaken als bis, BS, ‘rood’ of ‘boven’ als toevoeging aan het huisnummer verwerkt hebben.

Aankoopmakelaar gebruikt vaker huisnummer
Bij woningen die gekocht zijn met behulp van een NVM aankoopmakelaar komt vaker een opvallende verkoopprijs voor dan bij woningen gekocht zonder een aankoopmakelaar. En ook het specifiek verwerken van het huisnummer in de biedingsprijs passen aankoopmakelaars veel vaker toe.

Opvallen en creatief zijn
Ook Marian van Morgen Makelaardij in Utrecht geeft aan dat wanneer er veel biedingen op een woning zijn, het belangrijk is om op te vallen. “Een opvallende prijs kan net het verschil maken. Bijvoorbeeld wanneer 2 biedingen vrijwel gelijk zijn, maar jij er met je opvallende bieding net boven zit. En je wil ook niet exact hetzelfde bod doen als je collega”. Volgens Marian werkt dit overigens altijd het best in combinatie met een persoonlijke brief of toelichting. “Het gaat om de persoonlijke noot richting de verkoper, laten zien wie je zelf bent maar ook aandacht geven aan de woning. Een leuk voorbeeld is dat we tijdens de bezichtiging van een woning zagen dat de verkopers pas getrouwd waren. Die datum hebben we verwerkt in de bieding.” Helaas heeft het uiteindelijk niet gewerkt, de woning ging naar een andere koper. Maar het is een mooi voorbeeld van hoe je creatief kunt zijn in het gebruik van opvallende biedingsprijzen.
(1) Gebaseerd op door NVM-makelaars verkochte woningen bestaande bouw
(2) Bijvoorbeeld:
Opvallen met jouw bod bij het aankopen van een woning: 5 tips! - Willems & Steinvoort makelaars
4 tips voor het bieden op een woning! - Overspaern Makelaardij
Voor meer informatie kun je contact opnemen met René Loman, woordvoerder NVM via de perslijn: 06-2147 7627 of via email: pers@nvm.nl