De Academy: investeren in talent en hun toekomst
Op de grens van het oude dorp Dalem en de nieuwe wijk Hoog Dalem staat een omgebouwde autoshowroom, nu het kantoor van Van Ekeren Kuiper. Tessa van Ekeren, makelaar en dochter van oprichter Jenno van Ekeren, loopt door de open ruimte en gaat in gesprek met haar collega’s. In dit kantoor is er geen grens tussen ‘jong’ en ‘oud’. Hier werken ze samen als makelaar, taxateur en verzekeringsadviseur en hypotheekadviseur. Tessa heeft met de Academy het initiatief genomen de uitwisseling van kennis naar een hoger niveau te brengen. Het doel: jonge talentvolle medewerkers beter opleiden en langer binden. Ze vertelt er enthousiast over in ons gesprek.

Familietraditie en persoonlijke groei
Tessa van Ekeren is opgegroeid met het vak. Haar vader startte als hypotheekadviseur het bedrijf in 1996. Inmiddels werken naast Tessa ook haar broer Jesse en compagnon Dennis bij het bedrijf. Maar voordat Tessa hier aan de slag ging, begon ze na haar HBO-opleiding Makelaardij bij G.W. Bakker Makelaardij in Amsterdam. “Ik wilde eerst mijn eigen ding doen en ervaring elders opdoen. Maar ik voel me hier thuis en ben terug gegaan. In het bedrijf krijg ik veel vrijheid mijn eigen pad te bewandelen. Het belang van die vrijheid is ook terug te zien in de opzet van de Academy.”
De uitdagingen van een branche in beweging
Opleiden is de sleutel voor continuïteit, jonge mensen zijn de toekomst. Veel ontwikkelingen in de branche en breder maken het vak complexer. Sociale vaardigheden worden belangrijker. Het werk verandert door innovaties in technologie en maatschappelijke ontwikkelingen op het vlak van leefbaarheid, duurzaamheid en schaarste. Zo zorgt AI ervoor dat klanten eenvoudiger informatie kunnen vinden, maar tegelijkertijd wel iemand nodig hebben die al die informatie voor hen filtert.
Tessa: “In ons vak kan je geen generalist meer zijn, je moet een specialist zijn in je vak om up-to-date te blijven wat er speelt, wat het betekent voor de klant en hoe je daar met dienstverlening op in kan spelen.” De duurzaamheidsscan voor huizenkopers is hier een mooi voorbeeld van. De scan helpt kopers in waar ze wel en niet in moeten investeren om het wooncomfort te verhogen én een lager energielabel te krijgen, waarmee ze korting op het rentetarief krijgen. “Wij deden als één van de eerste makelaarskantoren mee met de pilot. Wij kunnen vooroplopen door onze brede expertise en onderlinge samenwerking. De Academy brengt dit naar de next level.”

Start Academy: beter aansluiten bij Generatie Z
De Academy is vorig jaar november gestart. Maandelijks krijgen jonge medewerkers trainingen aangeboden. Trainingen die worden gegeven door collega’s en experts van buitenaf. Ze mogen daarbij zelf invulling geven aan hun persoonlijke leertraject. “In ons dna zit dat we als bedrijf een levenscoach voor mensen willen zijn. Wat we klanten gedurende hun leven kunnen helpen met beslissingen die op dat moment spelen. In het verlengde van ons dna past het dan ook dat we onze eigen mensen bijstaan in hun werkende leven,” zegt Tessa over de Academy. “Voor de huidige generatie, Gen Z, is zelfontwikkeling heel belangrijk. Vrijheid in keuzes, dingen doen die bij je passen. Zelf dingen kunnen bedenken en die uitvoeren, impact maken. Met de Academy spelen we in op deze behoefte. Het zorgt ervoor dat onze mensen zich gezien voelen en zo gedrevener zijn, bij ons willen horen. Het maakt de werving van nieuwe mensen ook eenvoudiger.”
Resultaat: Academy versterkt onze missie
De Academy werpt zijn vruchten af. In de afgelopen periode zijn er 10 jonge mensen aangenomen, ons team bestaat nu uit 65 mensen. Werknemers die veelal wonen in het gebied, de regio kennen, er voetballen. “We geven onze mensen veel vrijheid. Als iemand niet op z’n plek zit, kijken we waar binnen de organisatie ze beter passen, meer uitdaging hebben. Onze missie ‘klanten voor het leven’ trekken we nu ook door naar de medewerkers: werknemers voor het leven.”