Wordt Chatbot Tess straks ook jouw virtuele assistent?
Maak kennis met Chatbot Tess. Een chatbot die verder gaat dan de ‘simpele’ geautomatiseerde gesprekspartner op websites. “Hiermee kan je zowel je backoffice als je klanten optimaal ontzorgen. Dit is makelen 3.0”, vertelt Roel Rybakowski, directeur van Ruijters Woningmakelaars.

Er wordt al meer dan vier jaar aan Chatbot Tess gewerkt. “Uiteindelijk moet de chatbot een virtuele assistent-makelaar worden”, legt product owner Jordy Kuipers van Chatbot Tess B.V. uit. “Doordat het woningaanbod terugloopt en de consument steeds meer vragen heeft, staat de binnendienst onder grote druk.
Heel veel vragen kunnen door Chatbot Tess worden afgehandeld zodat er meer tijd overblijft om je klanten te begeleiden met complexere zaken.” Het bouwen van een succesvolle virtuele assistent kost veel tijd en geld. Het is niet realistisch om dit voor één makelaarskantoor te doen. Daarom is de samenwerking met NVM gezocht.
Verslimmen
De kracht van Chatbot Tess zit ‘m volgens Kuipers vooral in de koppelingen met diverse databases en systemen. “Zo komt er heel veel informatie binnen, waardoor de chatbot slimmer wordt gemaakt en waardevolle content kan genereren.” Door technologische toepassingen als artificial intelligence, is deze chatbot ook zelflerend.
“Het hele zoekproces naar een woning tot aan het aanvragen van een bezichtiging, kan straks door deze chatbot worden afgehandeld. De chatbot is te implementeren op vrijwel ieder messenger platform zoals Whatsapp, Facebook messenger en de website. De backoffice kan alle gesprekken van Tess inzien en gesprekken overnemen wanneer dat nodig is.
Eén van onze ambities is om de chatbot in de toekomst zodanig te programmeren dat bij het inplannen van een bezichtiging rekening wordt gehouden met de optimale weers- en verkeerssituatie, zodat het ideale moment van bezichtigen kan worden bepaald.”
Makelen 3.0
Ook Rybakowski ziet de potentie van Chatbot Tess, al had dat eerst nog wel wat tijd nodig. “De meeste collega’s op ons kantoor, waaronder ikzelf, lopen al heel wat jaren mee. Dit soort processen zal bij ons ‘traditionele makelaars’ dan ook moeten landen, echter, deze verandering is absoluut noodzakelijk.
In de huidige markt gaat het niet meer alleen om mankracht. Wij moeten als makelaar mee in de behoefte van de markt, de digitale transformatie, om van toegevoegde waarde te kunnen blijven. Ik noem dat inmiddels makelen 3.0.” Daarnaast hadden sommige collega’s binnen de Ruijters organisatie de angst dat de chatbot werkplekken zou gaan kosten.
“Uiteraard werkt het gebruik met de chatbot kostenefficiënter maar het takenpakket van de backoffice is dusdanig veelomvattend dat de chatbot hierin enorm kan ontzorgen. Zo kan men weer aan de slag met de core business en kan de kwaliteit worden geborgd. Daar gaat het uiteindelijk om!”
Pilotdeelnemers gezocht!
In 2023 moet Chatbot Tess operationeel zijn maar daar is hulp van andere NVM-makelaars voor nodig. “Samen met NVM starten we nu een pilot”, vertelt Kuipers. “Zaken die tijdens de pilot aan bod komen zijn bijvoorbeeld: hoe lopen de processen bij iedereen, welke data kan de chatbot nog genereren, wat zou de chatbot allemaal moeten kunnen?”
Wanneer je meedoet aan de pilot kom je ongeveer drie keer bij elkaar op het NVM-kantoor in Utrecht. Daarnaast wordt van de deelnemers verwacht dat zij zelf ook veel ‘gesprekken’ gaan voeren met de chatbot. Kuipers: “Chatbot Tess is zelflerend dus hoe meer interactie, hoe slimmer zij wordt en hoe beter zij gebruikers én makelaars straks kan helpen.
Meld je dus aan! En ben je nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van Chatbot Tess? We leggen het graag uit tijdens een vrijblijvende kennismaking.”
Direct aanmelden voor de pilot of heb je nog vragen? Dit kan via de volgende link.
De pilot duurt een half jaar en start rond mei/juni. Tijdens de pilot zullen er zo’n 3 bijeenkomsten op het NVM-kantoor plaatsvinden. Daarnaast wordt van de deelnemers verwacht dat zij zelf ‘gesprekken’ gaan voeren met de chatbot, zodat deze gevoed wordt en daardoor slimmer wordt.