U bent nu hier: Nieuws
Nieuws · NVM Business

Opname winkelvastgoed 8 procent lager in eerste drie kwartalen 2023

Grootste dynamiek in kleine metrages: opname tot 100 m² neemt juist toe

NVM
NVM Business
19 december 2023
Supermarkt1
  • Eerste drie kwartalen 2023 worden gekenmerkt door daling in opname winkelruimte
  • Opeenstapeling kosten drukt op winstmarges winkeliers en op de vraag naar winkelvastgoed
  • Gunstigere prijzen winkelvastgoed bieden kans voor zowel ondernemers als beleggers

Aanbod van winkelruimte stijgt weer na jaar van daling

In de eerste drie kwartalen van 2023 bedroeg de opname[1] van winkelruimtes 446.400 m². In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dit een daling van 8 procent. Deze daling wordt vooral veroorzaakt door een verminderde vraag naar grotere oppervlaktes. Mede door een schaalverkleining van grotere winkelketens is al langere tijd sprake van een structurele daling bij transacties met oppervlaktes boven 2.000 m². De meeste dynamiek doet zich voor in de markt voor kleinschalige winkelruimtes: de opname van kleinere metrages tot 100 m² is zelfs toegenomen. Daarnaast worden transactielooptijden steeds korter, doordat er voldoende aanbod is van zowel huur- als kooppanden. Zo is na een jaar van dalende vraag in 2023 een keerpunt bereikt. Zowel het winkelaanbod in oppervlakte (+3,3 procent) als aantallen (+7,4 procent) is gegroeid. Vooral het aanbod van oppervlakten tot 200 m2 is gestegen. Dat blijkt uit het rapport ‘Winkelmarkt Rapport 2023’ van NVM Business en datadochter brainbay. Hierin duidt NVM Business op basis van koop- en huurtransacties de ontwikkelingen in de winkelruimtemarkt op landelijk en provinciaal niveau in de eerste drie kwartalen van 2023.

Economische onzekerheid eist tol op winkelmarkt: omzetten stijgen, maar aantal verkopen daalt

De winkelruimtemarkt staat voor veel uitdagingen. Zo kampen veel retailers met stijgende kosten, personeelstekorten en de financiële nasleep van de coronacrisis. De recente faillissementen bij een aantal grote winkelketens hebben het sentiment verder aangetast. Daarnaast besteden consumenten door stijgende prijzen als gevolg van de inflatie terughoudend. Hierdoor is het aantal verkopen weliswaar gedaald, maar over de gehele linie is wel een hogere omzet gerealiseerd. Dat is vooral te danken aan het doorberekenen van gestegen kosten in de prijzen. De opeenstapeling van kosten drukt op de winstmarges van winkeliers en dus ook op de vraag naar winkelruimte. Desondanks is de leegstand in de grotere binnensteden - in tegenstelling tot de nationale trend - de afgelopen drie jaar licht gedaald, van 12 naar 10 procent. NVM Business verwacht dat ook 2024 een uitdagend jaar wordt voor de winkelruimtemarkt. Veel winkeliers maken dan ook pas op de plaats en kiezen ervoor niet uit te breiden. Dat zet niet alleen de vraag naar winkelruimte onder druk, maar het kan ook leiden tot meer aanbod van winkelruimte.

Ondanks laag sentiment winkelmarkt zien zowel beleggers als ondernemers kansen in winkelvastgoed

De onzekere economische omstandigheden hebben hun uitwerking op de winkelruimtemarkt niet gemist, concludeert NVM Business. “In grote delen van de winkelmarkt zien we dit jaar minder opnames en een toenemend aanbod van metrages. Dat neemt echter niet weg dat beleggers wel degelijk kansen zien”, benadrukt Irene Flotman, voorzitter van NVM Business. “Doordat al een sterke afwaardering van winkelvastgoed heeft plaatsgevonden, is dit - zeker voor optimistische beleggers met eigen vermogen - een interessante beleggingscategorie. Retailvastgoed is in verhouding met andere segmenten namelijk relatief gunstig geprijsd. Dit zou kunnen betekenen dat meer risicovolle beleggers instappen.” Hoewel volgend jaar veel uitdagingen voor de deur staan, zijn er ook positieve ontwikkelingen. Flotman: “Vooral in het kleinere segment is sprake van groei, doordat steeds meer ondernemers kiezen voor niet-traditionele retail. We constateren bijvoorbeeld dat meer kleine winkelpanden een horeca-invulling krijgen, zoals een koffiespeciaalzaak of een afhaal- en bezorgdienst. Kortom: al zijn de vooruitzichten uitdagend, dit betekent niet dat winkeliers geen kansen zien. De retailsector staat bekend om zijn flexibele karakter en heeft eerder bewezen snel te kunnen inspelen op veranderende consumentenbehoeften.”

In het rapport zijn analyses en interviews over de winkelmarkt op zowel landelijk als regionaal niveau te vinden.

[1] Opname van vastgoed is de verhuur of verkoop van een beschikbaar pand/ruimte. Dit wordt uitgedrukt in het aantal vierkante meters (m²) dat wordt verhandeld in de transacties.

Download hier het volledige rapport

Over NVM Business

NVM Business is in Nederland de grootste coöperatieve vereniging van makelaars en taxateurs in onroerende goederen op het gebied van commercieel vastgoed. Met ruim 950 aangesloten leden vertegenwoordigt zij 90 procent van de markt, MKB, mid-corporates en corporates. Zij geeft via educatie en research doelgerichte ondersteuning aan haar leden. Daarnaast zorgt zij voor belangenbehartiging richting overheid en politiek.

NVM Business is gespecialiseerd in commercieel vastgoed; kantoren, bedrijfsruimten, logistiek, winkels, beleggingen en horeca. Het werkgebied van de aangesloten makelaars en taxateurs bestrijkt het hele land en heeft vanwege het internationale karakter van de sector impact tot ver buiten de landsgrenzen.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Menno Kuik, Newslab, 06 – 21 11 77 94 of via menno.kuik@newslab.nl.