U bent nu hier: Nieuws
Nieuws · Wonen · NVM Business · Agrarisch & Landelijk

Nieuw NVM Magazine 'Creatief door corona'

Alle NVM-leden ontvangen vier keer per jaar het NVM Magazine. Dit keer staat het magazine in het teken van de coronacrisis. Welke technologische ontwikkelingen heeft de crisis teweeg gebracht? Hoe zijn de verschillende vakgroepen hiermee omgegaan? Wat hebben wij als vereniging voor onze leden gedaan? En bovenal veel verhalen van onze leden en experts.

Maxime van den Hoven
03 juli 2020
Onno Hoes

Voorzitter Onno Hoes trapt af met het voorwoord aan onze leden:

Wie begin dit jaar zou zeggen dat we twee maanden later in een 'intelligente lockdown’ zouden zitten in verband met een dodelijk virus, had je vreemd aangekeken. Toch is dat de wereld waarin we nu leven.

U heeft zich daarin razendsnel aangepast: meer virtuele bezichtigingen, maximaal twee personen rondleiden, alles ontsmetten etc. Digitaal ondertekenen heeft een enorme vlucht naar voren genomen. Ik ben hier trots op. Dat is ondernemerschap!

Dé vraag die nu boven ons allen hangt is: blijft de woningmarkt het nog zo goed doen? De cijfers van de afgelopen maanden waren meer dan prima, wat overigens ook weer voer was voor sceptici. Want hoe kan dat nou kloppen? Toch klopte het, de cijfers waren glashelder. Elke week horen we voorspellingen: het IMF denkt dat het nog jaren duurt voordat we uit een recessie zijn, het Centraal Planbureau meent dat er een nieuwe bankencrisis in het verschiet ligt en De Nederlandsche Bank spreekt van een langzaam herstel in plaats van een diep dal en een steile curve – de V –omhoog. Deze laatste voorspelde de komende twee jaar een daling van de huizenprijzen met zo'n 5 procent. De bank gaat vooralsnog niet uit van een crisis op de huizenmarkt of een financiële crisis.

In onze behoefte om grip te krijgen op onzekerheid, zoeken we naar houvast. De waarheid is dat ondanks alle slimme rekenmodellen van de planbureau’s en banken het niet te voorspellen is wat de komende recessie voor ons zal betekenen. Het is aan ons om de komende tijd de cijfers goed te blijven duiden.

Aspecten als innovatie, flexibiliteit en creativiteit worden essentieel. Onzekere tijden voor ons maar ook voor onze klanten. Juist nu kunnen we hen comfort bieden; door bijvoorbeeld voorzichtig te zijn in het adviseren van een maximale hypotheek. Wat betekent het uitkopen van veehouderijen in verband met de stikstofproblematiek? Het zijn maar twee voorbeelden.

Wij kunnen nu onze rol van deskundige op het gebied van woningbouw, agrarisch vastgoed, de kantorenmarkt en de financiële markt optimaal vervullen. De makelaar die niet langer enkel een huis of pand mee helpt verkopen, maar de klant begeleidt in de hele keten. De NVM staat voor kwaliteit, onafhankelijkheid en deskundigheid. Welke voorspelling er de komende tijd ook wordt uitgesproken, die waarden staan als een huis.