U bent nu hier: Nieuws
Nieuws · Agrarisch & Landelijk · Wonen · NVM Business

Discriminatie op bestelling? Dat kan dus écht niet!

Alarmerende berichten in de media deze lente over discriminatie op de woningmarkt. NVM heeft extra maatregelen genomen om die onsmakelijke praktijken pootje te lichten. Maar zonder aangepaste wetgeving heeft zelfregulering veel weg van water naar de zee dragen.

Maxime van den Hoven
02 juli 2020
Rijtjeshuis 2

90 procent van de verhuurmakelaars is bereid om, als de verhuurder dat wenst, te discrimineren bij woningtoewijzing, liet tv-programma Radar medio april 2019 horen. Het leidde tot veel verontwaardiging en tot vragen in de Tweede Kamer aan Minister Ollongren.

Ook NVM werd kritisch bevraagd. De Groene Amsterdammer had immers vorig jaar zo’n zelfde onderzoek gedaan en de uitkomsten waren ook toen niet mals. Dus waarom was er niets veranderd?
Had NVM dan niets gedaan?


Niet stilgezeten

“Natuurlijk is NVM enorm geschrokken
van de berichten en de cijfers”, zegt Kees Vlaanderen, senior beleidsadviseur bij NVM. “Omdat we discriminatie overduidelijk afwijzen. En omdat we als brancheorganisatie wel degelijk van alles doen om deze praktijken te voorkomen.”

Vlaanderen doelt op de voorlichtingsbijeenkomsten in het land voor zowel verhuurmakelaars als hun  opdrachtgevers. Daar is discriminatie altijd een belangrijk aandachtspunt. En op de NVM-Woontoets die NVM samen met de Validata Group ontwikkelde.Volgens Vlaanderen kan elke NVM-makelaar met die tool prima aan een opdrachtgever uitleggen dat discriminatie
niets te maken heeft met het vinden van een nette huurder. “Want daar zit volgens ons de pijn. We denken dat die verhuurders alleen maar een nette huurder willen en dat ze, geleid door valse vooroordelen, denken dat het land van herkomst daar een rol bij speelt.”

Lees het hele artikel terug in NVM Magazine juli 2019.

Heb je zelf een ervaring met discriminatie op de woningmarkt? Meld het bij ons: nvm.nl/meldpunt