Makelaardij komt met creatieve oplossingen door coronavirus
Wie kan, werkt thuis en is ondertussen hard aan het werk om de economie draaiende te houden. Met zijn allen staan we voor een grote uitdaging. Maar, crisistijd kan ook tot nieuwe inzichten leiden.

Zo hebben we een heleboel mooie oplossingen voorbij zien komen van makelaarskantoren die niet bij de pakken neer zijn gaan zitten, maar op andere manieren hun vak uitoefenen. Hieronder een greep uit de oplossingen die we voorbij zien komen.
Rondkijken in de wijk met 360 graden camera
In de video hieronder zie je Edwin Brockhoff van Brockhoff Makelaars rondrijden met een 360 graden camera op het dak van zijn auto. Zo kunnen potentiële kopers op een laagdrempelige manier toch meekijken naar een huis of de wijk waarin een huis staat. Edwin vertelt: "Een tijdje geleden kocht ik de 360 graden camera om de binnenkant van huizen te laten zien. Zo kunnen kopers wanneer zij dat willen, een kijkje nemen in een huis."
Brockhoff vertelt verder: "De huidige crisis dwingt je om nog eens kritisch naar je processen te kijken en ik bedacht me dat ik de camera ook wel op het dak van de auto kon monteren. Zo kunnen kopers de wijk van een huis bekijken zonder dat ze zelf de deur uit moeten.
Eerst heb ik rondgereden en was ik niet te verstaan, maar ook daar hebben we een oplossing voor gevonden. Zo zijn we creatief bezig om zoveel mogelijk digitaal en 24-7 beschikbaar te zijn voor de klanten. Veel nieuwbouwgesprekken gaan al digitaal en we maken ondertussen ook video’s met voorlichting over bijvoorbeeld het kopen van een nieuwbouwwoning, zodat kopers deze kunnen kijken wanneer ze dat willen.”
Naast video’s maken ze bij Brockhoff gebruik van een 'pakketwand' van deburen.nl. Zo kunnen klanten 24-7 documenten afhalen zonder dat er persoonlijk contact voor nodig is. Ook is er een aparte pagina aangemaakt op de website van Brockhoff Makelaars waar alle maatregelen en (digitale) oplossingen staan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Ieder huis zijn eigen website
Pascal de Roo van ZO makelaars - ZO.nl was er al vroeg bij met innovatie, hij maakt onder andere gebruik van virtuele huizentours: “Je loopt echt door de woning heen, maar dan digitaal. Door de 360 graden film is het mogelijk voor kopers om daadwerkelijk digitaal rond te kijken in een huis.
Met het gebruik van bijvoorbeeld facetime heb je een beperkte blik, maar de 360 video kan draaien wanneer jij het wenst en je kunt het 24-7 bekijken. Daarnaast heeft ieder pand zijn eigen website bij ons. Wanneer iemand nu geïnteresseerd is, laat ik ze eerst de preview op de website zien. Wanneer ze hierna nog steeds enthousiast zijn, maak ik een 1-op-1 afspraak. Alles om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk ons vak kunnen uitoefenen, zonder extra risico te lopen.”
Nu maakt Pascal ook veel gebruik van de mogelijkheid tot videobellen. Hij vertelt: “Ook alle hypotheekadviseurs die ik in dienst heb maken nu gebruik van videobellen. Dit doen wij vaak via ZOOM, dat is een gratis tool voor videogesprekken. Je kunt schermen en bestanden delen en de klant mee laten kijken naar bijvoorbeeld het calculatiescherm.
Daarnaast zijn applicaties van Realworks zoals een digitale kluis of move.nl fijne hulpmiddelen nu. Tot slot hoop ik dat alle banken nu digitale handtekeningen gaan accepteren. Deze crisis zorgt voor een sprint van innovatie.”