U bent nu hier: Home

Horeca post-corona

Na meer dan 253 gesloten dagen bereidt de horecasector zich voor op een mogelijke heropening in mei. Willen ondernemers na de lockdown overleven, moeten schulden worden kwijtgescholden en gemeenten soepeler wetgeving hanteren. De horeca zelf dient duurzamere en hybride verdienmodellen te implementeren.

Mariëtte Verweij
15 april 2021
Beeld

Een en ander bleek 8 april tijdens een online symposium van Marktgroep Horeca van NVM Business. Retaildeskundige Rupert Parker Brady mat namens de makelaarsvereniging de temperatuur bij een caféhouder, een bierbrouwer, een winkelonderzoeker en een -consultant. Hildo Makkes van der Deijl, voorzitter Horeca Haarlem, omschreef de situatie als somber. ‘Sinds corona is de horeca al 253 dagen op slot geweest. Na de eerste golf waren de meeste ondernemers nog wel positief. Maar op 15 oktober kwam de dag des doods. Niemand had deze nieuwe sluiting verwacht.’

Van der Deijl, zelf eigenaar van de Haarlemse horecazaken Proeflokaal in den Uiver, Bierlokaal de Uiver en Wijnlokaal Louwtje, stelt dat het geld er bij iedereen uitspuit. ‘Cafés produceren niets en zijn sowieso dicht. Restaurants met een afhaal- en thuisbezorgconcept draaien ook verlies; 95 tot 99 procent van de horecaondernemers in Haarlem is door zijn spaargeld heen. Het moeilijkst is dat we geen stip aan de horizon hebben. Dat leidt tot veel twijfel en onzekerheid.’

Vers bier

Ook bierbrouwers zijn hard getroffen. Zo heeft Gulpener Bierbrouwerij vorig jaar zijn omzet ruimschoots zien halveren. Toch heeft de Limburgse brouwer horecaondernemers zoveel mogelijk geholpen, vertelt Jan Westendorp, hoofd Verkoop Horeca. ‘Volle bierfusten en tankbier zijn maar drie tot vier maanden houdbaar. Vorig jaar hebben we 30 procent van onze totale bieromzet vernietigd en gratis vers bier geleverd. Gulpener heeft ook horecapanden in onderhuur. Met pandeigenaren en horecaondernemers hebben we besloten de pijn te delen; we namen in de eerste golf elk eenderde van de huur voor onze rekening.’

De gevolgen voor de Nederlandse binnensteden zullen niet meevallen, verwacht Gertjan Slob, director of Research van onderzoeksbureau Locatus. ‘Locatus verwacht dat de winkelleegstand door corona met eenderde zal stijgen. Ook de huurprijzen en vastgoedwaardes zullen dalen. Er zal meer ruimte voor transformatie ontstaan. Tot corona vulde vooral de horeca de winkelleegstand in de binnensteden op. Tussen 2012 en 2019 zijn er 3.000 horecapanden bijgekomen. De horeca zal vastgoedeigenaren dit keer niet de oplossing bieden. De snelle groei zwakte in 2019 al af; de binnensteden waren vóór corona al verzadigd met koffiezaken en restaurants.’

Vakantieparken

De grote les van deze crisis is dat een horecazaak met één inkomstenbron kwetsbaar is, stelt Leonie Spronsen, consultant bij horeca-adviesbureau Spronsen & Partners. ‘De klap voor met name de natte horeca en hotels in de grote steden is ongekend. Veel ondernemers hebben al hybride modellen met meer inkomstenbronnen ontwikkeld.

Van hotels die werkplekarrangementen aanbieden, restaurants die behalve een afhaalloket zelfs een winkel openen, sterrenrestaurants die samenwerken met hun concept thuis-uit-eten. Positief is dat Nederlanders hun eigen land in deze coronatijd hebben ontdekt. Hotels in de regio en vooral vakantieparken houden zich daarom nog enigszins staande en investeren zelfs nog redelijk.’

Lagere huren

Hoe kan de horeca er na de lockdown weer bovenop komen? Spronsen meent dat ondernemers volop moeten inzetten op duurzaamheid, een afwisselend aanbod en nieuwe producten. ‘Van cruciaal belang is het concept heel lokaal af te stemmen, zodat het past bij het gebied en de doelgroep.’

Volgens researcher Slob moet het stadcentrum nog meer een place to be worden in plaats van een place to buy. ‘Horecaondernemers moeten daarop inspelen door concepten met veel beleving te bedenken. Als de retailhuren straks fors omlaag gaan, is het voor veel (dienstverlenende) partijen aantrekkelijk om terug te keren.’

Café-eigenaar Van der Deijl neemt geen genoegen met enkel geopende terrassen. ‘Willen we weer vet op de botten krijgen, dan moet alles open. Ik hoop dat iedereen die gevaccineerd is, snel toegang krijgt tot alle voorzieningen in de binnenstad. Wil de sector echter overleven, moeten overheid en Belastingdienst de schulden van horecaondernemers kwijtschelden.’ Bierverkoper Westendorp meent dat ook gemeenten hen een extra duwtje dienen te geven. ‘Sta permanent meer terrasruimte toe en laat strandtenten ook na de zomer open.’

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Goran de Gucht (Projectmanager Beleid en Kwaliteit).